facebook.com/gaming/
Spel är en enorm bransch och livestreamingtjänster är en stor del av det. Twitch var banbrytande för idén om spelstreaming, men YouTube Gaming, Facebook Gaming och Microsoft Mixer har framträtt som starka konkurrenter.
Facebook Gaming har snabbt blivit go-to-plattformen för streaming av videospel. Det sociala medienätverket har lockat en stor publik och bidragit till dess snabba tillväxt.
Vad är Facebook Gaming?
Facebook Gaming är ett online streamingnätverk för spelare och tittare som vill dela glädjen och det roliga med spel. Här tittar tittarna på och rotar efter toppstreamers som spelar de mest populära speltitlarna. Som användare kan du gå med i grupper och interagera med communityn på mer än ett sätt. Använd Facebook Gaming-appen eller få åtkomst till streamen från din enhet.
Visningsavsnittet har nya videor från de största streamarna och utgivarna. Här kan du strömma livevideor och få tillgång till förinstallerat innehåll som gjorts tillgängligt av utgivarna.
Du kan bli en aktiv medlem i samhället genom att spela spel. Öppna bara en app och börja spela.
Facebook har spelgrupper som du kan bli en del av och bidra till det större goda.
Varför ska du välja Facebook Gaming?
Twitch har den största andelen på spelstreamingmarknaden. Men Facebook om två år? tiden har fått en betydande mängd tittare med 8.5% av marknadsandelen. Detta steg stadigt till en topp på 3.1% inom ett år - den högsta i spelströmningsindustrin. Dess 210% ökning av tittarna innebär att det lockar en miljon användare med 100+ miljoner timmars innehåll som ses.
Ständigt växande streamingmarknad
Spelindustrin involverar inte bara människor som köper spel och spelar dem. Det finns en stor del av publiken som är besatt av att se andra skapare spela. Inte bara tittar dessa människor, men de stöder också ekonomiskt sina favoritskapare.
Level Up-program för kreatörer
Efter att ha uppfyllt behörighetskriterierna kommer du sedan att bli inbjuden att gå med i en ?panel? bestående av andra framgångsrika skapare.
Facebook lanserar ett initiativ som heter "Facebook Stars". Detta program ger livespelare tillgång till flera intäktsströmmar, vilket gör det möjligt för skapare att tjäna mer pengar jämfört med YouTube och Twitch. För att vara berättigad till programmet måste du ha minst 100 följare och 4 timmars streaming under de senaste två veckorna. Detta mål är inte mycket av ett hinder eftersom även nya skapare kan använda Facebook-grupperna för att locka publik. Efter att ha uppfyllt behörighetskriterierna kommer du sedan att bli inbjuden att gå med i en "panel" bestående av andra framgångsrika skapare.
Attrahera viktiga streamers
Microsoft och Ninja-samarbetet fick flest tittande ögonbollar, men Facebook verkar hålla sig genom att registrera välkända streamers som MelonieMac, MissesMae, StoneMountain64 och Darkness429. Majoriteten av Facebooks spelgemenskap består av yngre publik främst på grund av spel och läppsynkroniseringsverktyg.
Kvalitetsvalsprocess - Partnerskap
Bortsett från Level up-programmet sätter Facebook en godkännandestämpel på skapare som är bra på att strömma och passar deras community. Det finns en lång kö av skapare som vill komma in i programmet, så det är inte så lätt att väljas. Och en anledning till att det är så flitigt är att programmet ger tillgång till stjärnor och prenumerationsfunktioner. Partnering är intensiv och var och en av de partners som nämns ovan handplockades.
Design
Det här stycket handlar om hur Facebooks plattform liknar YouTube. Facebook har en vertikal instrumentpanel till vänster och strömmande fönster till höger. Till vänster finns det fyra nyckelalternativ - Hem, Bläddra bland spel, Bläddra i Streamers och Clips, och till höger är hela fönstret upptaget av videospelaren.
Den vänstra sidan är en lista över dina personliga strömmar, organiserade efter kanal.
När du bläddrar igenom höger sida av streamerns sida ser du kategorier som "Live Now", "Top Weekly Clips" och "Proposed Games". Den vänstra sidan är en lista över dina personliga strömmar, organiserade efter kanal.
Den vänstra sidan av streamer-instrumentpanelen har ett alternativ att livestreama följt av en Facebook-knapp. Följt av förslag på Facebook. När du klickar på en viss spelvideo kommer du till en ny sida där det finns livestreaming till vänster och kommentarsektionen till höger. Här får du också möjlighet att skicka stjärnor till skaparna som prissätts enligt följande: $ 1/60 stjärnor som går upp till $ 200 / 20,000 XNUMX stjärnor.
Innehåll
Dessutom är användargränssnittet rörigt och svårt att navigera.
Till skillnad från YouTubes speltjänst, som är väldiversifierad, känns Facebooks spel slumpmässigt. Det finns ingen tydlig innehållsdiversifiering och till en början är det svårt att förstå vad som händer på skärmen. Visst, det finns viss kategorisering baserad på titlar som "Fortnite?", "Age of Empires?", "Mobile Legends?", "Arena of Valor?" och "PUBG?", Men dessa titlar finns på YouTube och på Twitch på ett mycket organiserat sätt. Dessutom är användargränssnittet rörigt och svårt att navigera.
Brett utbud av genrer
Det finns ett brett utbud av innehåll när det gäller att titta på liveströmmar på Twitch. Det finns ett spel från nästan alla genrer, så du är alltid säker på att hitta något att titta på. Och eftersom det alltid finns dussintals streamers som strömmar, kommer du aldrig att vara utan något att titta på.
Innehåll på begäran
Facebook Gaming är inte bara för livestreaming, du kan också komma åt tidigare innehåll. Det betyder att om du missade en viss ström kan du komma ikapp den senare om skaparen har hållit den tillgänglig. Dessutom finns det hundratals klipp som du kan komma åt som markerar spelsessionen för inte bara en viss streamer utan en hel gemenskap.
Du kan till exempel titta på kreativa videor som "Fortnite: Om det var ett skräckspel?" "Castlevania: Rondo of Blood?" för att nämna några i de bästa veckoklippen. Det finns dussintals kategorier där du kan hitta konstnärligt innehåll, till exempel dessa.
Ring för exklusiva titlar i framtiden?
Det verkar saknas exklusivitet här. Jag är säker på att dessa nätverk skulle kunna knyta vissa utvecklare och titlar under exklusiva rättigheter. Tänk på det, om streamers kan lockas, varför inte de företag som utvecklar spelet?
Stationär / mobil upplevelse
Facebook Gaming är utformat för att göra streaming enkelt på alla dina enheter. Med Facebook Gaming kan du direkt komma åt navet. Så snart du besöker webbplatsen får du två barer - Gaming Video och Instant Games.
Jag tycker inte om att titta på mina favoritskapare på skrivbordet. Jag vet inte varför. Att streama Facebook Gaming på ett skrivbord känns helt enkelt inte rätt för mig. Således försöker jag använda min Pixel 2 för att titta på livespel och använda mitt skrivbord för att strömma live.
Mobila användargränssnitt är mycket bättre än stationära användargränssnitt. Även om de är samma innehåll, känner jag att den lyhörda versionen på mobilen håller mig fast jämfört med skrivbordet. Du kan enkelt följa streamers och deras profiler visas när du rullar nedåt. Jag streamade Dota, PUBG, FIFA 19 och eFootball 2020 från min mobiltelefon och jag älskade upplevelsen.
Planer och prissättning
Facebook tillhandahåller gratis spel för tittare och innehållsskapare, men tittarna kan använda köp i appen eller andra funktioner för att locka fler målgrupper. Å andra sidan kan innehållsskapare använda stjärnor för att samla in donationer från tittare.
Förslag jag har för Facebook Gaming
Jag gillar inte Facebook Gaming eftersom jag tycker att gränssnittet är intetsägande och förvirrande. Utvecklarna kan göra mycket mer för att göra tjänsten mer intressant, med lite mer kant och skillnad från andra plattformar.
Slutsats
Facebook Gaming är en bra plattform för både skapare och tittare. Du kan följa människor, gå med i grupper och titta på liveströmmar av dina favoritspel som spelas av dina favoritspelare. Du behöver inte betala något belopp, och därmed kan du konsumera innehåll gratis. Jag gillar supporten skaparfunktionen som ger streamers möjlighet att förbättra sina strömmar på mer än ett sätt.