fandango.com
Filmindustrins landskap har genomgått stora förändringar under de senaste åren på grund av ökningen av streamingtjänster som Netflix, Hulu och Amazon Prime Video. Dessa tjänster har lett till olika sätt att släppa filmer och har också förändrat hur människor väljer att titta på filmer.
En gång i tiden var det en extravagant och sällsynt händelse att gå på bio. Folk skulle klä upp sig och gå för att få en glimt av sina favoritstjärnor på storskärmen.
Sedan 1990-talet har biografen utvecklats till en oerhört viktig form av kulturella medier. Tidigare år var det en populär utekväll på stan.
Biografer var en populär plats för tonåringar och unga vuxna under denna tidsperiod på grund av deras romantiska atmosfär och den lätta fysiska beröringen. Mörkret gav en känsla av integritet, och eftersom filmer vanligtvis är underhållande var konversationen mindre benägna att vara besvärliga än på ett första datum. Dessutom ger filmtittande en vanlig aktivitet att prata om efter att filmen är över.
Under de senaste åren har biografen långsamt förlorat sin popularitet bland människor. Det brukade vara en vanlig plats för datumkväll, familjeutflykter och vänliga sammankomster men nu är det något som människor bara gör ibland. Vissa människor går på bio bara för nostalgifaktorn.
Anledningen till den senaste nedgången i filmnärvaro beror på det faktum att för det mesta är alla filmer man kan vilja titta på tillgängliga på våra datorer, smartphones och smarta TV-apparater. Det är inte längre nödvändigt, med andra ord, att lämna huset och spendera $ 30 eller $ 40 för att se en enda film. Vissa människor resonerar därför att de kan titta på hundratals filmer för en bråkdel av priset genom att helt enkelt strömma dem från Netflix. Kasta bara på Netflix och titta på en helt ny originalfilm från din soffa - utan att betala över $ 10 per månad som du redan betalar för tjänsten. Stämmer inte detta?
Vissa människor hävdar att det är en sällsynt och unik upplevelse att gå på bio, och att du aldrig riktigt kan få samma kvalitetsnivå hemma. Faktum är att de flesta hemunderhållningscentra vanligtvis är mycket sämre än projektorerna och högtalarna som finns på biografer.
Även om biografens popularitet har avtagit de senaste åren finns det många sätt att njuta av filmer idag med webbplatser och appar som Fandango. Detta gör att köpa biljetter en mycket snabbare och enklare process än någonsin tidigare.
Historia
Fandango grundades den 27 april 2000. Inledningsvis var företaget mycket framgångsrikt och intäktsströmmarna växte stadigt under flera år. Men när biografkedjorna kom in i internetåldern och började erbjuda sina egna biljettförsäljningstjänster drabbades Fandango av ett ganska stort slag. Men trots detta bakslag sänktes Fandango inte av det. Faktum är att företaget med tiden fortsatte att växa och blomstra.
I april 2007 förvärvades Fandango av Comcast. År 2012 tillkännagav företaget ett partnerskap med Yahoo! Movies, vilket skulle placera Fandango i positionen som den officiella online-filmbiljetten för registrerade Yahoo!-användare. Med tiden har Fandango gjort smarta förvärv och samarbetat med andra företag för att hjälpa till att upprätthålla ett starkt fotfäste mot konkurrensen. Nya förvärv inkluderar Fox RedBox-uthyrningstjänst och Popcorn Time-programvara, samt partnerskap med Microsoft och Netflix. Dessa strategiska drag hjälper till att säkerställa att Fandango förblir en viktig resurs för filmentusiaster överallt.
Sedan 2012 har Fandango förvärvat det brasilianska biljettföretaget Ingresso; M-Go (som senare skulle bli Fandango Now); Flixster; och Rotten Tomatoes. Det verkar som om Fandangos vägran att ge upp har lönat sig på lång sikt, eftersom de nu har en mängd olika företag under sitt paraply.
Design
Fandango-webbplatsen är prickig men inte för distraherande eller rörig. Detta är en svår balans att hitta i webbdesign. De ljusa apelsinerna och bluesen fångar ögat med en vit bakgrund. Men det överväldigar inte. Karusellbanderoller presenterar snabbt bilder av det presenterade innehållet, inklusive filmrekommendationer, exklusiva intervjuer och inre skopor på Hollywoods ins och outs.
På hemsidan för Fandango.com hittar du ett rullningsbart fönster som visar alla filmer som för närvarande finns på teatrar. Det är trevligt att kunna göra detta direkt från hemsidan, och det är det första du ser när du kommer till Fandango.com. Dessutom, ner på sidan lite längre, hittar du erbjudanden från Fandango partnerföretag. Jag vet inte om dig, men jag tar en kupong över en annons vilken dag som helst! Inte för att Fandango är helt fylld av annonser. De är dock för nya och kommande filmer; så åtminstone annonserna är användbara i samband med webbplatsen!
Innehåll
Dessutom erbjuder Fandango en mängd olika biljettköpsalternativ, inklusive möjligheten att köpa biljetter i bulk. Så om du planerar att gå till några olika teatrar under månaden, eller om du vill dra nytta av Fandangos biljettrabatterbjudanden, är det ett bra sätt att spara pengar att köpa dina biljetter i bulk!
Det är dock inte allt som Fandango gör. Det finns också avsnitt på webbplatsen tillägnad vad som är nytt på streamingtjänster, de bästa kassalistorna, trailers för kommande filmer att bli upphetsad över, samt massor av filmnyheter och recensioner. Dessutom, för konsumenter av film- och medieunderhållningsnyheter finns det gott om individuella, specialiserade avsnitt för ditt läsglädje.
Håll dig uppdaterad om vem som vinner vilka priser och vem som nomineras till prestigefyllda utmärkelser med Fandangoâs Awards Watch. Eller håll dig informerad om vad som händer i indiefilmscenen med Indie Movie Guide. Dessutom har fans av skräck sina egna nyhetsavsnitt, liksom familjer som vill se vad som finns i horisonten för dem och deras barn. Fandangos filmnyhetssektion är faktiskt som flera nischfilmbloggar rullade till en bekväm plats.
Skrivbords- och mobilupplevelse
Jag sa tidigare att jag tycker om hur webbplatsen är utformad totalt sett. Det är lika optimerat oavsett om du tittar på det via din stationära webbläsare eller den på din telefon. Och Fandango har också en snygg och användbar app som definitivt är värt att kolla in.
Fandango-appen är en högt rankad och populär filmbiljettapp. Den har över 1 miljon 5-stjärniga recensioner, vilket gör den till den enda appen du behöver för att köpa biljetter och välja platser. Det är snyggt och enkelt att använda, med funktioner som gör att du kan köpa biljetter och välja platser på bara några få tummetryck.
Prissättning och planer
Fandango erbjuder inga betalda prenumerationer eller planer. Allt på webbplatsen (förutom själva biljetterna, förstås) är helt gratis att använda. De erbjuder till och med en tjänst som heter Fandango VIP. Detta kommer också utan extra avgift och gör det möjligt för användare att spara pengar genom belöningspoäng, få tillgång till ytterligare korskampanjförmåner, få återbetalningar utan stress och biljettutbyten och skriva filmrecensioner på webbplatsen. Om du vill få ut det mesta av Fandango ser jag inte varför du inte skulle dra nytta av detta gratis belöningsprogram.
Förslag som jag har för Fandango
När det gäller biljettsajter är det ungefär så bra som det blir. Om jag var tvungen att föreslå något för Fandango, skulle det förmodligen vara en bra idé för dem att försöka producera lite originalinnehåll, så att användare kan strömma det från sin webbplats. Även om de bara gjorde en kortfilm eller två, kunde Fandango generera exponentiellt fler besökare (och därmed potentiellt fler biljettköp) med lite större dragning för människor att besöka webbplatsen.
Slutsats
Sammantaget är Fandango den bästa webbplatsen när det gäller att köpa biobiljetter. Ett besök på Fandango.com och du kommer att bli upphetsad för din nästa resa till biografen. Tack för att du njuter!